Ömlesztett lehetőségek
Az online állásportálok térhódításával az álláskeresők mára két kattintás után úszkálhatnak az álláshirdetésekben. Ezek alapos átböngészése csupán mennyiségi szempontból is kihívás. A tartalmi részét nem is említve, mely sok hirdetés esetén inkább csak kívülről tűnik vonzónak. Az alapos értelmezés sok meglepetéstől kímélhet meg minket.
Az internet világában gyakorlatilag minden azonnal elérhető. Akármire is legyünk kíváncsiak, pár ügyes keresési kulcsszó és néhány kattintás után máris az összes információ a rendelkezésünkre áll. Ez alapvetően megkönnyíti az emberek dolgát, de jól tudjuk: az interneten mindenki azt mond, amit akar. Ez a fajta készenkapottság az állásportálokat sem kerüli el. Az álláskeresők a megfelelő portálokon naponta frissülő álláshirdetések tömegével találkozhatnak. A munkáltatók célja pedig mindig ugyanaz: meggyőzni a potenciális álláskeresőket, hogy az ő cégüket érdemes választani.
Ennek fényében az álláshirdetések a legtöbb esetben nagyokat ígérnek és biztosítanak róla mindenkit, hogy a legjobb megoldás az ő alkalmazottjukká válni. Ezt bizonyára a legtöbb esetben így is gondolják és a hirdetők zöme valóban képes jól működő feltételeket teremteni a munkavégzéshez. Az álláshirdetések számából adódóan azonban pár kétes értékű, kevésbé informatív, vagy ferdítésekkel dolgozó ajánlat is felbukkan. Ezek elsőre ritkán derülnek ki, de a rutinosabb böngészők már reflexből hárítják el a problémásnak tűnő toborzó szövegeket. Íme pár tipp a professzionális szűréshez.
1. Egy állás, 1000 teendő
Az álláshirdetések egyik alappillére azon feladatok listája, melyeket a hirdető szerint az adott pozíción belül a munkavállalónak el kell végeznie. Ez egyébként remek lehetőség arra, hogy az álláskereső átlássa, egy sikeres pályázat esetén mi is lenne a dolga, de negatív szempontból is beszédes lehet. Az álláshirdetések ugyanis jellemzően egy pozícióra szólnak, sokszor azonban a teendők listája olyan terjedelmes, ami nagyjából 3-4 pozíciónak megfelelő feladatot ad. Ha ilyet látunk, jobb, ha fenntartásokkal kezeljük, vagy ha bátrak vagyunk, vágjunk bele, de kérjünk a teendőkhöz mért bérezést.
De hol vannak a konkrétumok?
Az álláshirdetések átolvasásakor alapvető elvárás, hogy nagyjából konkrét összképet kapjunk a munkavégzéssel kapcsolatban. Természetes, hogy az álláskeresők tudni szeretnék milyen feltételekkel számolhatnak és mi lesz a dolguk alkalmazottként. Sokszor persze a cég nem akar vagy nem is tud bizonyos részleteket elárulni, de mindenképpen keressünk pár kapaszkodónak alkalmas konkrétumot. Ezek hiányában az olyan frázisok, mint izgalmas projektek, sokszínű feladatok és a többi csupán üres ígéretek.
Tényleg elég egy csapat?
Hányszor olvashattuk már álláshirdetések hasábjain a céges csapattal kapcsolatban, hogy összetartó, fiatalos, lendületes, szuper és sok egyéb? A hirdetők nyilván nem véletlenül szokták ezt kiemelni, hiszen a céges légkör és közösség akár perdöntő is lehet egy állás betöltésénél. De biztos, hogy elég ennyi az üdvösséghez? Remek dolog, ha egy vállalat ennyire sokra tartja dolgozóit és az általuk alkotta csapatot, de merjünk többet elvárni egy felkínált állástól azon kívül is, hogy milyen kiváló közösség tagjai lehetünk.
Helyben vagy távolról?
Az elmúlt időszak egyik fontos munkaerőpiaci kérdése az irodai és a távmunka egyensúlya. A tapasztalatok alapján a home office is abszolút elfogadott és sok helyen alkalmazott munkavégzési formává vált. Épp ezért, ha erre kifejezett igényünk van, mindenképpen böngésszük át tüzetesen a hirdetéseket. A legtöbb cég már eleve belefoglalja ezt a kitételt az álláshirdetésekbe, akár élhetünk a lehetőséggel, akár nem. Ha azonban például az igény esetén kérhető home office lehetőséggel találkozunk, az interjúk során mielőbb tisztázzuk, hogy ez az igény ténylegesen teljesíthető-e.